Vilka lagar skyddar mig som konsument?

Visste du om att det finns en uppsjö av lagar som är till för att skydda oss konsumenter mot att bli lurade, bedrägerier och felaktiga köp. I detta avsnittet kommer vi gå igenom de viktigaste lagarna om  hur du kan spara pengar genom att lära dig och använda dem i din vardag!

Börja bokföra och spara kvitton på köp, detta underlättar extremt mycket och hjälper dig om något skulle vara fel på fin vara eller produkt!

Konsumentköplagen

Konsumentköplagen gäller om det skulle vara något fel på den vara du köpt, du har då stöd i lagen att kräva en kostnadsfri rättelse av felet. Denna rättelse kan bestå av ett byte till en ny och felfri vara, reparation eller pengarna tillbaka på köpet. Konsumentköplagen gäller i tre år från och med att du köpte varan. De första 6 månaderna täcks av garanti, även om detta inte står på kvittot eller att du fått en separat garantisedel. De resterande 2,5 åren gäller konsumentköpslagen som ovan nämnts. SPARA KVITTOT!!

Konsumenttjänstlagen

Konsumenttjänstlagen liknar konsumentköplagen men gäller istället för tjänster eller arbete som du låter någon utföra. Detta gäller om arbetet utförts dåligt eller felaktigt så har du stöd i lagen att kräva en kostnadsfri rättelse av felet. Rättelsen innebär ytterligare eller omgjord reparation eller pengarna tillbaka. Lagen gäller i tre år från och med att tjänsten utförts. SPARA KVITTOT!!

Öppet köp och bytesrätt

Öppet köp innebär att du har rätt att få tillbaka pengarna om du vill och bytesrätt innebär att du kan byta till en annan vara av samma värde eller ett tillgodokvitto om du vill. Det finns ingen lag om öppet köp och bytesrätt men många butiker i Sverige erbjuder både öppet köp och bytesrätt. Kolla därför alltid innan du betalar vad som gäller i just den butiken, om det inte är utskrivet på kvittot, se till att det skrivs till och i hur många dagar   öppet köp respektive bytesrätt gäller. SPARA KVITTOT!!

Garanti  

Säljaren är den som bestämmer hur länge garantin på en viss vara gäller. Det viktiga med garanti är att varan har använts normalt och inte utsatts för vanvård eller onormal användning, i dessa fallen gäller inte garantin. Garantin skyddar dig och innebär att säljaren ska reparera eller ge dig en ny felfri vara annars pengarna tillbaka. 

Om garantin gäller i mindre än tre år har du fortfarande alltid konsumentköplagen bakom dig. Du har alltid rätt att klaga på en vara du köpt inom tre år. Om du använt varan normalt och går sönder anses det som ett tillverkningsfel. SPARA KVITTOT!!

Distansförsäljningslagen

Distansavtal är ett avtal där säljaren inte träffat köparen personligen, exempelvis internetköp, telefonförsäljning, postorder, etc. Säljaren ska alltid informera dig om din rätt att ångra köpet. Du har rätt att ångra köpet i 14 dagar efter köpet genomfördes, för tjänster gäller detta från att avtalet om tjänsten ingåtts. Du måste kunna bevisa att du ångrat dig inom 14 dagar, spara därför mail eller liknande om att du ångrat dig.

Räkningar

Läs mer om hur du betalar räkningar under “Hur betalar jag en faktura?”. Räkningar ska alltid betalas i så god tid som möjligt så att säljaren har fått pengarna innan förfallodagen (detta kan ta några dagar). Har inte ett specifikt datum kommit överens om mellan köpare och säljaren gäller det datumet som säljaren sätter.

Tillgodokvitto och presentkort

Om det inte satts en angiven tid på ett tillgodokvitto eller presentkort gäller de i tio år. Om datumet på tillgodokvittot eller presentkortet har passerat, är det aldrig giltigt. Om butiken stänger, går i konkurs eller byter ägare går tillgodokvittot eller presentkortet inte att använda. Se därför till att använda tillgodokvittot eller presentkortet så snart som möjligt!

Försök att alltid ha detta i bakhuvudet när du köper, ångrar eller är missnöjd med ett köp. Kom tillbaka hit och läs igenom texten igen om det är något du undrar över! Men glöm aldrig det att prata med de som du köpt produkten eller tjänsten av om du är missnöjd, säljarna värderar ofta att ha nöjda kunder, frågan är alltid fri!

Har du någonsin fått ett SMS om att en "kreditupplysning" tagits på dig? Vet du vad detta innebär och varför det gjorts? Om du inte har stenkoll på kreditupplysningar, läs mer HÄR!